Modellező szótár
RC Model: az angol Radio Control Model rövidítése, magyarul rádió távirányítású modell.
Távirányítós játék vagy modell, mi a különbség:
A legnagyobb különbség, hogy a játékokhoz nincs alkatrész ha egyszer elromlik akkor csak magunk bütykölhetjük, míg a modellekhez kapható alkatrész, javíthatók, tuningolhatók!
"A"
Autómodell:
- ARTR (Almost Ready To Run) majdnem menetkész. Általában elektronikát nem tartalmaz a modell.
- RTR (Ready To Run:) menetkész modell, amit a dobozból kivéve egyből tudunk használni
- KIT Építőkészlet, a dobozban található alkatrészekből kell megépíteni a modellt.
Akkumulátorok:
- Névleges feszültség: Az a feszültség melyre a készüléket tervezték, működése ezen a feszültségen optimális, használata ezen a feszültségen ajánlott, különben tönkremegy. Akkumulátoroknál a teljesen feltöltött akku kapocs feszültsége mindig magasabb a névleges értéknél! pl: 7.2V Lipo feltöltve 8.4V!
- NiCD akkumulátor: mára már gyakorlatilag megszűnt
- NiMH akkumulátor: nikkel-metál-hidrid akkumulátor, meghajtó és vevő akkumulátorként használjuk a modellezésben. de a korszerűbb Lipo akkumulátor lassan leváltja.
- Lipo akkumulátor: Jelenleg a modellezésben a legelterjedtebb akkumulátor, energiasűrűsége nagyobb mint a NiCD vagy NiMH akkuké. Nem szeretik az alul-merítést és túltöltést! Csak Lipo töltővel szabad őket tölteni! Fizikai sérüléstől óvni kell őket! Helytelen használat esetén ki is gyulladhatnak!
- "C" érték Lipo akkunál: (konyhanyelven) a "C" (capacity) érték maga az akku kapacitását jelenti. Az elé írt szám meg azt, hogy a kapacitásának hányszorosával szabad terhelni vagy tölteni az akkut.
Discharge "C" (kisütés Lipo akkunál) Példa: ha van egy 7.4v 500mAh 15C/25C akkunk. Akkor az 1C = 500mA jelent, ahhoz. hogy megkapjuk a 15C értéket meg kell szoroznunk az 500mA 15-el: 500x15= 7500mA = 7.5A azaz ezt az akut tartósan maximum 7.5A árammal szabad terhelni. A második "C" esetünkben a 25C pedig azt a maximális áramot jelenti amit rövid ideig kb. 5-10mp károsodás nélküli le tud adni az akkumulátor.
Charge Rate "C" (töltés Lipo akkunál): ez az érték általában az akkun nem található meg csak többnyire a gyártónál, az akku adatlapján. Példa: ha van egy 7.4v 500mAh akkunk és nem tudjuk a gyári töltési "C" értéket akkor sose töltsük a Lipo akkut 1C-nél nagyobb értékkel! Azaz a jelen példa szerint 1C, 1 x 500mah vagyis a saját kapacitásának megfelelő árammal, vagy inkább kevesebbel azzal nem ártunk.
- Storage charge (tárolási töltés Lipo akkunál) ha hosszabb ideig nem használjuk a Lipo akkumulátort akkor semmiképp ne tegyük el lemerülve vagy teljesen feltöltve mert tönkre mehet! A komolyabb töltőknél van "STORAGE" az az tárolási töltés program ilyenkor nem teljesen tölti fel az akkut a töltő hanem az ideális 3,7-3.8V-ig ami kb. 40-60% -os töltöttséget jelent. Egyszerűbb töltőknél ahol nincs ilyen funkció mi magunk szakítsuk meg a töltést kb. félidőben. A lemerülve vagy teljesen feltöltve való tárolás is az akku károsodását okozhatja főleg hosszú idő esetén!
- Balance, Balanszer csatlakozó Lipo akkuknál: mint a neve is mutatja balansz = kiegyenlítés. A Lipo akku cellái egyesével ki vannak vezetve a csatlakozóra, ezáltal a töltő ki tudja egyenlíteni a feszültség különbségeket a cellák között, azaz mindegyik cellát azonos feszültségűre tudja tölteni. Midíg balance módban töltsük az akkunkat!
Bővebben a témáről még a BLOG oldalunkon olvashat az alábbi linkre kattintva: https://sgmodell.hu/spg/116692,243058/Lipo-akkumulatorokrol
"F"
Fogaskerék:
- Spur fogaskerék (homlokkerék): az a nagy fogszámú fogaskerék amelyiket a motoron lévő kis fogaskerék hajt meg.
- Pinion fogaskerék (kis fogszámú fogaskerék): például a motorunkon lévő meghajtó fogaskereket hívjuk így.
- Idle (idler) gear fogaskerék (két fogaskerék közötti közvetítő fogaskerék) hajtóművekben a köztes fogaskereket nevezzük így.
- 13T 14T 15T fogszám .. : T (tooth) azaz fogat, fogszámot jelent ha fogaskerékhez látjuk írva vagy szervókarokhoz.
- Fogaskerék Modul 06M, 48p, 32p, 48dp, 64p : Az (M= modul) az osztókör átmérőjének egy fogra eső része. Röviden a fogaskerekeknek azonos modulúaknak kell lenni tehát ha van egy 06M spurkerekünk akkor ahhoz 06M modulú piniont kell vásárolnunk
Forgásirány: légcsavar, hajócsavar, propeller CW, CCW forgásirány:
- CW (clockwise) óramutató járásával megegyező, szemből nézve propellereket ez az ellentétes forgás irány a modellezésben, hajómodelleknél "R" jelülésűek
- CCW (counterclockwise) ezek a normál forgásirányú propellerek az óramutató járásával ellentétes a forgásuk mint a motoroknak szemből nézve.
"G"
Giroszkóp: Ma már a modellezés minden ágában használt irányítást/stabilitást segítő elektronika.
Aktívan beavatkozik az irányításába, amikor a modell elcsúszik vagy sodródik, megbillen stb.., ezért pontosabb, stabilabb és jobban irányítható vezérlést kínál. 2WD Drift autóknál, quadrocopterknél/drónoknál, helikoptereknél elengedhetetlen!
A távirányító vevője és a szervó közé kell bekötni.
A mai modern girok paraméterei/érzékenysége programozható.
"K"
Kerekek, gumik, felnik:
- Offset (ofszet) felniknél: 2, 4, 6 .... mm Felniknél megadott érték azt jelenti, hogy mennyivel szélesíti az autómodellünk nyomtávját. Például egy Offset 6 mm es felni oldalanként 6 + 6 mm szélesít azaz a 200mm széles kocsink 212mm széles lesz.
- 37sh gumi keménység: (37 Shore) a kerekek keménységét jelenti minél nagyobb a szám annál keményebb a gumi vagy szivacskerék.
- Tapadásnövelő: főként versenyeken használják, létezik külön aszfalt és szőnyeges pályákra
Karosszériák:
- Lexan: Modellautók karosszériáit készítik ebből a strapabíró anyagból, átlátszó és belülről kell kifesteni speciális lexán festékkel így tartósabb kopásálló a festés.
- Lexan festék: Kifejezetten átlátszó, Lexan anyagú karosszériákhoz, belülről való festéshez való, száradás után is rugalmas marad így a karosszéria deformálódásánál sem repedezik meg és válik le a karosszériáról. Más anyagú karosszériákhoz nem ajánljuk mert megmarhatja kikeményítheti őket!
Kompozit anyagok:
- FRP: Fibre Reinforced Plastic szálerősítű műanyag ez a modellezésben üvegszálas anyagot jelent, főként alvázaknál, teleszkóp tornyoknál használják (üvegszálas alváz) de lengőkarok és egyéb műanyag alkatrészek is készülnek ebből az erősített műanyagból.
- ECO Carbon: karbon - üvegszál szendvics szerkezet. Például a Team Magic használja alváz teleszkóp torony alapanyagként. Jóval Olcsóbb mint a tiszta karbon és merevebb mint az üvegszál (FRP)
"N"
Névleges feszültség: Az a feszültség melyre a készüléket tervezték, működése ezen a feszültségen optimális, használata ezen a feszültségen ajánlott különben a készülék tönkremegy!
"O"
Olajok a modellezésben:
- Szilkon teleszkóp és differenciálmű olajok: A szilikon olajjal való differenciálmű keménység és teleszkóp csillapítás állítás az egyik legfontosabb tuning a modellsportban. További előnyük, hogy nem roncsolják más típusú olajokkal szemben a modellezésben használatos tömítéseket!
- After run olaj (futás utáni olaj):
Az After Run és egyéb szereknek a célja a levegő elszigetelése a robbanómotor alkatrészeitől ezáltal megakadályozva a korróziót! Az "After Run" is csak akkor teljesíti a feladatát, ha megfelelő mennyiség kerül a motorba. Pár csepp nem lehet elég!
"P"
Programozó kártyák menüi:
- Running mode: Futási módok, a szabályzótól függ mit enged választani pl,: előre/fék vagy előre/fék/hátra vagy előre/hátra.
- Battery type: a modelleünkhöz használt akku típusát állíthatjuk be.
- Low voltage protection: Alacsony feszültség védelem beállítása az akkumulátorhoz.
- Motor direction: a motor alapértelmezett forgásirányának kiválasztása ha mondjuk fixre forrasztottuk a motort és nem tudjuk másképp megváltoztatni a forgásirányt. A CW clockwise órajárásával megegyező , CCW counter clockwise ellentétes az óra járásával, szemből nézve.
- Punch, start mode: Indítási módok. Lágy indítás vagy a teljes kakaót (amit a távon adunk neki a gázkarral) egyből ráküldje-e a motorra. A kisebb beállított érték kevesebb áramfelvételt eredményez induláskor. És főként autósoknál érdekes pl. egy 2WD autónál ami nagyon könnyen megpördül egy teljes gázzal való induláskor stb...
- Timing: Motor időzítése, ez egy hosszú mese lenne... Az álló és forgórész egymáshoz viszonyított "helyzetét" hivatott meghatározni. Nagy hatása van a motor hatásfokára, áramfelvételére, fordulatszámára, nyomatékára.
Röviden, leegyszerűsítve:
- Ha növeljük az értéket: nő a fordulatszám, romlik a hatásfok és nő az áramfelvétel ezáltal a teljesítmény is.
- Ha csökkentjük az értéket: csökken a fordulatszám csökken az áramfelvétel, nő a nyomaték.
Igazán jól beállítani csak méréssel lehetne a legideálisabb pozíciót, ha erre nincs lehetőségünk használjuk a gyári beállításokat/ajánlásokat!
Kefés motoroknál a "hátsó pajzs" elforgatásával tudjuk állítani. Szenzoros brushless motoroknál van, hogy a hátlap elforgatásával és elektronikusan. Szenzor nélküli brushless motoroknál csak elektronikusan.
- ESC Thermal protection: Hővédelem beállítása
- Max Barake Force: Fékerő beállítása
- Max Reverse: A hátramenet sebességét állíthatjuk be autómodelleknél például.
- Drag Brake Force: Főként Crawler/Triál autómodelleknél használjuk úgymond a kézikfék szerepét tölti be :) ha elengedjük a gázkart pl. egy emelkedőn akkor ne guruljon vissza a kocsi.
"R"
Robbanómotorok a modellezésben:
- Robbanómotor: a modellezésben használt 2 ütemű robbanómotorok speciális üzemanyag keverékkel mennek, melynek az összetétele: metil alcohol, olaj, és nitrometán különböző arányú keveréke.
- Izzítógyertya: mi alapján válasszunk modellmotorunkba izzítógyertyát?
Hideg időben a motor korábbi előgyújtást igényel --> Melegebb gyertya
Meleg időben a motor későbbi előgyújtást igényel --> Hidegebb gyertya
- Ezen felül még léteznek 4 ütemű és benzin motorok
"SZ"
Szervók:
- Alap szervó: Normál méretű ~ 3 kg nyomaték körüli műanyag fogaskerekes, analóg vezérlésű, szervókat hívjuk a modellezésben alapszervónak.
- Digitális vagy analóg szervó: A különbség a belső vezérlésükben van. Ahol szükséges a pontosabb, precízebb, érzékenyebb vezérlés mint pl. a versenymodelleknél ott használjunk digitálisat. Hobby célra tökéletesen megfelelnek az analóg vezérlésű szervók is!
- Snapper angolul Clevis: Villa , főként repülőmodelleknél használt tolórúd végére vagy a szervókar és a tolórúd összekötésére.
- PWM szervó vezérlés: (pulse-width modulation) impulzusszélesség moduláció.
Szabályzók, ESC:
- ESC: (Electronic Speed Control) Elektronikus fordulatszám szabályzó villanymotorokhoz.
- Van külön kefés és Brushless (kefe nélküli) motorokhoz.
Brusless (kefe nélküli) szabályzókból is két fajta létezik, szenzoros és szenzor nélküli motor vezérlésű.
- Zero mód (blinky mód) szabályzóknál: bizonyos szabályzóknál beállítható a fix nulla időzítés a motorokhoz. Ezt az üzemmódot általában egy villogó LED jelzi, ezért hívják blinky-nek is. Főként versenyeken használatos szabályzókra jellemző.
"T"
Távirányítás:
- Proporcionális vezérlés: (Arányos) távirányítóknál szokás használni ezt a kifejezést, lényege , hogy annyit mozdul a szervó stb. amennyit mozdítunk a karon a távirányítón.
- BEC elektronika: (battery eliminator circuit), Akkumulátor leválasztó elektronika, magyarul inkább Feszültség Csökkentő Elektronikának hívjuk. Szerepe az RC modellezésben a vevőnek és a szervóknak és egyéb egységeknek a megfelelő nagyságú feszültség előállítása. A szabályzók (ESC) ma már általában ezt tartalmazzák. Példa: van egy 7.4v-os akkumulátorunk de ha a vevőnk max. 5V -ról működik akkor be kell kötnünk közéjük egy 5V-os BEC-et. A BEC kiválasztásánál még vegyük figyelembe az átfolyó áramot is!
- PWM távirányítók vezérlése: (pulse-width modulation) impulzusszélesség moduláció. A modellezésben például az elektronikus menetszabályzók (ESC), szervók vezérlésére használják. Az ESC-nél a motor és az akkumulátor között lévő szabályzón átfolyó feszültséget /áramerősséget a szabályzóban lévő FET-ek gyors ütemű be és kikapcsolásával szabályozzák.
- Dead band: (holtsáv) szabályzóknál, szervónál azt a tartományt jelenti ahol még nem reagál a távirányítóra. A holtpont a szervó vagy szabályzó „mozgatáshoz” szükséges bemeneti jel mennyiséget mutatja. A standard (analóg) szervóknál ez kb. 8 μs a jó minőségű digitális szervók holt sávja 1 ~ 3μs között van. Minél nagyobb a holtsáv, annál nagyobb karmozgatás szükséges a távirányítón a vezérléshez.
- ST trim: (kormány kar igazítás) kormány középállás finom beállítása, hogy egyenesen menjen pl. az autómodellünk.
- TH trim (gáz-fék kar igazítás) gáz fék kar középállás finom beállítása, azt a pozíciót állítjuk be vele ahol nem indul még el a modellünk motorja.
- REV vagy Reverse: Az adott csatornán a forgásirány váltás, pl. szervónál, ha rossz irányba mozog a kormányunk akkor ezzel fordíthatjuk meg.
- Dual rate (kettős arány állítás) a szervó vagy a szabályzó maximális végkitérését/végállását lehet mindkét irányba ugyanannyira állítani.
- EPA (végpont beállítás) a szervó vagy szabályzó végkitérését állíthatjuk vele de a dual rate-el ellentétben itt nem egyszerre hanem külön-külön a két irányt.
- Expo (exponenciális vezérlés) na ezt nehéz röviden konyhanyelven leírni. Nem lineáris :) A komolyabb távirányítókon állítható csak!
Lineáris vezérlés: ha 1 egységet húzunk a távirányító karján akkor 1 egységet mozdul a szervó ha 2 akkor 2-őt mozdúl a szervó... ha 100% a kar kitérés akkor szervó is 100% ban tér ki.
Exponenciális vezérlésnél beállíthatjuk , hogy 1 egységnél mondjuk csak 0.5 egységet mozduljon a szervó vagy akár, azt is beállíthatjuk, hogy többet. A 100% kitérésre nincs hatása csak közben megtett útra.
Hasznos mondjuk gyors kormányszervo-nál vagy erős motornál, hogy a kezdeti érzékenységet finomabbra vehetjük általa míg a végkitérés nem változik!
- MIX különböző csatornák egymásra való hatását, "összekötését" állíthatjuk be vele. Repülő és helikoptermodelleknél elengedhetetlen funkció. A távirányítókba ezekhez gyári beállításokat is találunk pl. V-MIX stb... De autómodelleknél, hajómodelleknél tankmodelleknél is előfordul, hogy szükség van rá. Például hasznos ha van egy 2 motoros meghajtású hajónk vagy tank modellünk a V-MIX funkcióval 1 karra állíthatjuk be a vezérlést vele pultos távirányítónál. Ha előre toljuk kart akkor mindkét motor megy ha közben elhúzzuk egyik vagy másik irányba akkor az egyik fordulata megmarad míg a másik lassul így tudunk kanyarodni. Pisztoly távirányítónál a gázkar funkciója megmarad míg a hozzá mixelt kormánnyal tudunk fordulni azáltal, hogy az egyik motor fordulatszámát csökkentjük.
Töltők:
hamarosan....
"V"
Villanymotorok:
- Kefés Motor A villanymotor áramellátása szénkeféken keresztül történik egyenárammal.
- Coreless motor A mag nélküli motor egy speciális fajtája az egyenáramú motoroknak. A motorok nem tartalmazzák a szokásos vasmagot. Ebből adódóan a forgórész súlya sokkal könnyebb mint a hagyományos motoroknál, ezáltal a forgórész felgyorsulása sokkal gyorsabb. Gyors szervókban alkalmazzák.
- Brushless Motor: Szénkefe nélküli motor, lehet szenzoros vagy szenzor nélküli. A motorban nem a tekercsek forognak, hanem az állandómágnesek. Előnyei jobb hatásfok, nagyobb teljesítmény kisebb méret mellett, kevesebb hibalehetőség. A szénkefe-kommutátor rendszert felváltja a szabályzóban található elektronikus vezérlő ami lehet szenzoros vagy szenzor nélküli.
Szemléltető videó a BLOG oldalunkon az alábbi linken: https://sgmodell.hu/spg/116692,539435/Szenzoros-szenzor-nelkuli-brushless-motorok-kozott
- Motor méretek pl. 1:10 autómodelleknél: 540-es motor 36mm átmérőjű és 54mm hosszú, 550-es motor 36mm átmérőjű és 55mm hosszú
- Motor: "KV" érték, RPM/V, Fordulatszám / feszültség A motor fordulatszámát adja meg Voltonként, ezen érték segítségével lehet kiszámolni a motor fordulatszámát az adott feszültségen.
Például: 7,2 V-os feszültségen az 5400 kV értékű motor fordulatszáma: 7.2 x 5400= 38880 Fordulat/perc lesz.
- Motor körszám 10.5T , 13.5T 21.5T stb.. : Brushless motoroknál "T" (turn) azaz kör vagyis az aktuális tekercselés számát jelenti az állórészen.
Kefés motorok esetén pl. 17x2T: Itt a 17 az egyes forgórész pólusokra tekercselt menetszámot, a x2 a tekercseléshez használt párhuzamos huzalok számát jelenti. A több, vékonyabb huzallal jobban kitölthető a rendelkezésre álló keresztmetszet, így csökkentve a réz ellenállást, ezzel együtt javítva a motor hatásfokát, teljesítményét.
Nagyobb körszám "T": alacsonyabb fordulatszám, kisebb áramfelvétel.
Kisebb körszám "T": nagyobb fordulatszám, nagyobb áramfelvétel.
- Motor: Üres járási fordulat Ez az érték a terheletlen motorra vonatkozik, a terhelés növekedésével a fordulatszám csökkenni fog. Ennek mértékét a motor fordulatszám-nyomaték karakterisztikájának segítségével határozhatjuk meg.
- Motor: csillag/delta : A tekercsek összekötési módja a tekercseket háromszögben vagy
csillagban kapcsolják össze. A csillagba kapcsolt tekercsek esetén, az egyes tekercsekre eső feszültség és ezzel a fordulatszám Gyök3-mal (1,73) lesz kisebb. Adott méretű motorok összehasonlításakor alapvetően határozza meg a motor tulajdonságait.
- Motor: Pólus szám 2, 4 stb.. A mágneses pólusok számát jelenti
- Motor CW, CCW időzített forgásirány: CW (óramutató járásával megegyező irányban) CCW (ellentétes irányban)