Izzítógyertyák a modellezésben
Mi alapján válasszunk Izzítógyertyát robbanómotorunkhoz? Az izzítógyertya a külső hőmérséklet és az üzemanyag viszonya. A modellmotorokban nincs semmilyen elektronika, vagy automatika, amelyek a külső hőmérséklet, motorhőmérséklet, terhelés változásainak figyelembevételével az ideális keveréket és gyújtási időpontot beállítanák.
A modellmotorokban nincs semmilyen elektronika, vagy automatika, amelyek a külső hőmérséklet, motorhőmérséklet, terhelés változásainak figyelembevételével az ideális keveréket és gyújtási időpontot beállítanák. Ezért ezeket nekünk kell beállítani az aktuális viszonyoknak megfelelően.
Melyek ezek a szempontok, amelyeket figyelembe kell vennünk a beállításoknál?
- Külső hőmérséklet, páratartalom
- Motor állapota, kompresszió viszony
- Gyertya hőértéke
- Üzemanyag nitrometán és olaj tartalma
- Milyen nehézségi szintű üzemmódban használjuk a modellt
Ha ezeket nem sikerül optimálisan beállítani, a következőket tapasztalhatjuk:
- A motor nehezen indul
- A motor nem adja le a megfelelő teljesítményt
- A motor erőlködik, túlmelegszik és leáll, újra indítás csak várakozás (lehűlés) után lehetséges
- A motor "eszi" a gyertyákat
- A motor idő előtti, illetve fokozott szerkezeti kopásai
Gyertyák jelzései :
"Meleg" hőértékű gyertya, általában kisebb számmal jelölik:
Vékony izzószál, ami magasabb hőmérsékleten izzik, korábbi gyújtási időpontot ad.
"Hideg" hőértékű gyertya, általában nagyobb számmal jelölik:
Vastag izzószál, ami kisebb hőmérsékleten izzik, későbbi gyújtási időpontot ad.
"T" Turbo gyertya jelölése. Alátét nélküli, a megfelelő tömítést kúpos felülettel oldják meg.
Nem csereszabatos a normál menetű gyertyákkal! Nagyteljesítményű versenymotoroknál használjuk.
"4T" Négyütemű modellmotorokhoz készült izzítógyertya, jellemzője a hosszabb menetes rész.
Kis nitrometán tartalmú üzemanyag magasabb kompressziót és korábbi előgyújtást igényel --> Melegebb gyertya, vékonyabb (kevesebb) hengerfej tömítő alátétek
Magas nitrometán tartalmú üzemanyag kisebb kompressziót és későbbi gyújtási időpontot igényel --> Hidegebb gyertya, vastagabb (több) hengerfej tömítő alátétek
Hideg időben a motor korábbi előgyújtást igényel --> Melegebb gyertya
Meleg időben a motor későbbi előgyújtást igényel --> Hidegebb gyertya
A kompresszió viszonyt a hengerfej alátétek számának növelésével, vagy csökkentésével tudjuk változtatni. Ha pluszba beteszünk, csökkentjük, ha kiveszünk, növeljük a kompresszió viszonyt.
A motorokhoz különböző vastagságú tömítő alátéteket lehet beszerezni, így lehet optimálisra beállítani a kompresszió viszonyt.
Hobby célra felesleges ezek variálása, a legegyszerűbb megoldás a megfelelő minőségű és nitrometán tartalmú üzemanyag megválasztása.
Tehát nem minden esetben a legmagasabb nitró tartalom a legjobb választás a teljesítmény növelésére!
Még egy ide tartozó véleményem:
A fenti összefüggésekből is látható, hogy egy új, bejáratós motort felesleges és káros magas (20-25%) nitrometán tartalmú üzemanyaggal "bejáratni" !
Gyertyahibák:
Néha elég egy cigánykerék az autóval, vagy keményebb földetérés a repülőmodellel és azt tapasztaljuk, hogy utána valahogy nem "harap" a motor annyira mint előtte. Ekkor szinte biztos, hogy a gyertyaspirál eltorzult, vagy elmozdult a furat közepétől.
Vizsgáljuk meg a spirált szemmel, vagy nagyító alatt. Ha el van deformálódva (összelapulva, eltorzulva) cseréljük ki egy újra, mert sunyi hibákat okoz, minek következtében hajlamosak vagyunk az amúgy jól beállított porlasztót eltekergetni...